Helsingin Suomalainen Yhteiskoulu la 10.9. klo 19
Sekakuoro Unreality ja Ylioppilaskunnan Soittajat yhdistävät vihdoin voimansa!
Peleistä, elokuvista ja animaatioista löytyy monia tarinoita, jotka harvoin tulevat kerrotuiksi konserttisaleissa.
Luvassa suuria tunteita, epätoivon sulattavia toivon säveliä sekä välähdyksiä muiden maailmojen reunoilta. Nyt niitä esittävät sinfoniaorkesteri ja kuoro!
Tässä konsertissa tarinat tulevat lähelle; musiikin kautta!
KUORO
Unreality on tammikuussa 2014 perustettu sekakuoro, joka on Suomen ensimmäisenä kuorona omistautunut laulamaan vain elokuva-, tv-sarja-, peli- ja animaatiomusiikkia. Uniikit, itse sovitetut kappaleet ja oranssinhehkuinen lohikäärme ovat tämän 30-henkisen laulajaporukan tunnusmerkkejä. Unreality esiintyy vuosittain tuhansia kävijöitä vetävissä coneissa, järjestää omia konsertteja sekä keikkailee pienryhmä Nanorealityn voimin. Kuoron taiteellisena johtajana toimii Jari Koivistoinen.
ORKESTERI
Ylioppilaskunnan Soittajat (YS) on Helsingin yliopiston ylioppilaskunnan (HYY) piirissä toimiva lähes satahenkinen sinfoniaorkesteri ja Suomen vanhimman sinfoniaorkesterin 95-vuotias perillinen. Vuoden mittaan orkesteri esittää vähintään kaksi suurta sinfoniaohjelmistoa ja lisäksi orkesteri esiintyy säännöllisesti akateemisissa tilaisuuksissa ja muissa tapahtumissa. Orkesterin jäsenet ovat lähinnä Helsingin yliopiston opiskelijoita, mutta mukana on opiskelijoita myös muun muassa Aalto-yliopistosta, Taideyliopistosta ja Metropolia Ammattikorkeakoulusta. Konsertissa orkesteria johtaa József Hárs.
Jari Koivistoinen
Jari Koivistoinen on helsinkiläinen kuoronjohtaja ja muusikko, jonka kokemus kuorojen parissa käsittää niin pieniä ammattikokoonpanoja kuin isoja suurkuoroja.
Unrealityn lisäksi Jari toimii varajohtajana Tapiolan kamarikuorossa ja Helsingin filharmonisen kuoron kuoromestarina. Lisäksi hän toimii Cantores Minores-poikakuorossa kouluttajana, ja on kysytty harjoittaja, joka on tehnyt yhteistyötä monen muunkin pääkaupunkiseudun kuoron kanssa (mm. Murtosointu, Mieskuoro Manifestum, Kumpulan kuoro, Helsingin Poliisilaulajat). Kuoronjohdon lisäksi hän tekee myös kanttorin töitä Hietaniemen hautausmaalla ja toimii monipuolisesti musiikin parissa niin harjoituspianistina, kamarimuusikkona, laulajana kuin säveltäjänä ja sovittajana.
Musiikin ohella Jari on kaikenlaisen muunkin kulttuurin suurkuluttaja, jonka kiinnostuksen piiriin kuuluvat mm. elokuvat, pelit, kuvataiteet ja standup. Yhteistyö Unrealityn kanssa alkoi keväällä 2017.
József Hárs
József Hárs syntyi 1976 Sümegissä, Unkarissa. Hárs aloitti käyrätorven- ja pianonsoitonopinnot 8-vuotiaana. Sittemmin Hárs opiskeli käyrätorvensoittoa Ifor Jamesin, Bruno Schneiderin ja Marie-Luise Neuneckerin johdolla Saksassa.
Ensimmäiset kokemukset ammattimuusikkoudesta Hárs sai Suomen Kansallisoopperan orkesterissa vuonna 1999, minkä jälkeen hän työskenteli Innsbruckissa Tirolin sinfoniaorkesterin äänenjohtajana kuusi vuotta. Tämän lisäksi hän on työskennellyt freelancemuusikkona mm. Schleswig Holsteinin festivaaliorkesterissa, Ensemble Modernissa, Suomalaisessa Kamariorkesterissa, Avanti! Kamariorkesterissa ja Oslon Filharmonisessa orkesterissa.
Hárs on asunut Suomessa vuodesta 2006 lähtien, jolloin hän aloitti käyrätorven soittajana Radion sinfoniaorkesterissa. Tammikuusta 2010 alkaen hän on toiminut RSO:ssa soolokäyrätorvensoittajana. Suomen kansalaisuuden hän sai vuonna 2016. József Hárs on opiskellut orkesterinjohtoa yksityisesti Edgar Seipenbuschin johdolla Innsbruckissa, ja vuosina 2011-2015 hän opiskeli Sibelius-Akatemian kapellimestariluokalla pääopettajinaan professori Leif Segerstam ja professori Atso Almila. Opettajina kapellimestariluokalla ovat vierailleet myös Jorma Panula, Hannu Lintu, Sakari Oramo, Mikko Franck, John Storgårds, Osmo Vänskä ja Susanna Mälkki.
Hárs on toiminut vierailevana kapellimestarina useissa ammattiorkestereissa. Hän on johtanut muun muassa Radion sinfoniaorkesteria, Helsingin kaupunginorkesteria, Tapiola Sinfonietta -kamariorkesteria, Pori Sinfoniettaa, Uusinta-kamariyhtyettä ja Oulu Sinfoniaa.
OHJELMA
Moment of Truth & Daughter of the Dark God
Octopath Traveller
Säv. Yasunori Nishiki
Sov. Pauli Marttinen
Ensimmäinen kappale on yhdistelmä kappaleita Moment of Truth ja Daughter of the Dark God pelistä Octopath Traveller. Pelin maailma Orsterra luotiin kolmentoista jumalan voimin, mutta yksi jumalista, Galdera, petti muut ja hänet langetettiin tuonpuoleiseen. Pelaaja matkaa kahdeksan sankarin kanssa ja yrittää estää Galderan paluun. Tämä kappale kuuluu yhdelle pelin viimeisestä post-game -bosseista.
Hellfire
The Hunchback of Notre Dame / Notre Damen
kellonsoittaja
Säv. Alan Menken
San. Stephen Schwartz
Sov. Pauli Marttinen
Solistina: Matias Kylliäinen
Kappale kertoo Frollon tunteista Esmeraldaa kohtaan: hän himoitsee Esmeraldaa omakseen, mutta kuitenkin tietää olevansa väärässä. Kappaleessa Frollo laulaa, ettei himo ole hänen syytään vaan viettelevän Esmeraldan. Kuitenkin syvällä sisimmässää Frollo tietää ettei tämä ole totta. Elokuvassa tätä visualisoi synkän punaisiin pukeutunut kuoro pappeja, joka laulaa “Mea Culpa, Mea Maxima Culpa” eli suomeksi “Minun vikani, täysin minun vikani”. Disneyn lastenelokuvan kappaleeksi ollaan aika synkillä vesillä, kun kappaleen ydinviesti on, että jos et voi olla minun, poltan sinut roviolla.
Ballad of the Goddess
The Legend of Zelda: Skyward Sword
Säv. Hajime Wakai, Takeshi Hama
Sov. Pauli Marttinen
Tämä sama melodia jäi Skyward Swordin jälkeen toistuvaksi teemaksi, ja se löytyy monesta muustakin Zelda-pelistä. Kappaleen lyriikat ovat Hyliania ja ne ovat rukous, jossa toivotaan valoa. Mielenkiintoisena faktana sanottakoon, että tämä kappaleen pääteema on toisin päin soitettuna Zelda’s Lullaby, joka myös on toistuva teema Zelda-peleissä.
Corridors of Time
Chrono Trigger
Säv. Yasunori Mitsuda
Sov. Tuomas Valtonen
Chrono Trigger on Squaren (josta myöhemmin tuli fuusiossa Square Enix) tekemä JRPG vuodelta 1995. Pelin juoni seuraa juokkoa sankareita, joiden tulee pelastaa maailman tuholta matkustamalla aikojen halki. Sankarit käyvät mm. esihistoriallisessa dinosaurusten ajassa, keskiaikaisessa ympäristössä sekä postapokalyptisessa tulevaisuudessa etsimässä tietoa, uusia apureita ja varusteita. Monet arvostelut ovat tituleeranneet Chrono Triggeriä yhdeksi maailman parhaista videopeleistä ja sillä on edelleen vankkumaton kannattajakuntansa, vaikka pelin julkaisusta on jo yli 25 vuotta aikaa. Ainakin sen soundtrackilla on monia upeita kappaleita.
Kigurumi Planet
Hanamaru Kindergarten
Säv. Minori Kojima
San. Natsumi Tadano
Sov. Pauli Marttinen
Solistina: Timja Aunola
Tämä sympaattinen slice of life -komedia kertoo Anzusta, joka käy tarhassa ystäviensä Koumen ja Hiiragin kanssa. Yhdessä he yrittävät saada huomiota tarhaohjaajaltaan Tsuchidalta, joka on kuitenkin selvästi kiinnostuneempi kauniista Yamadasta, joka ohjaa viereistä tarhaluokkaa. Animessa jokaisella jaksolla on erilainen loppubiisi ja tämä kappale on jaksosta kaksi. Esityksessä on yritetty saada tuotua alkuperäisen laulajan lapsellisuus esille, vaikka meillä ei aitoa lapsisolistia olekkaan tarjota.
Hanezeve Caradhina
Made in Abyss
Säv. Kevin Penkin
San. Takeshi Saito
Sov. Pauli Marttinen
Hanazeve Caradhina soi kun sarjan kaksi päähenkilöä, Riko ja Reg, katselevat auringonnousua Rikon kotikaupungissa, Abyssin eli suuren kuilun laidalla. Made in Abyss kertoo näiden kahden lapsen matkasta armottomassa kuilussa kohti sen pohjaa. Abyss on armoton sinne haluaville, sillä vaikka sieltä löytyy aarteita, niin se on täynnä toinen toistaan vaarallisempia omalaatuisia eläimiä, eikä ylöspäin pääse takaisin ilman että kuilun kirous tekee siitä erittäin vaikeaa – ellei jopa mahdotonta. Graafisesti upeaa maailmanrakennusta auttaa Kevin Penkinin erikoislaatuinen soundtrack. Hanazeve Caradhinan alkuperäinen laulaja on kontratenori nimeltä Takeshi Saito, joka pystyy laulamaan kauniisti todella korkealta, mutta säästääksemme tenoreitamme melodia on siirretty korkeammille äänille.
Lost Temple of Croatoa
Jamestown: Legend Of The Lost Colony
Säv. Francisco “Foco” Cerda
Sov. Pauli Marttinen
Final Form Gamesin vuonna 2011 julkaisema Jamestown kertoo Marsista vaihtoehtoisessa historiassa, jossa steampunk-aluksilla taistellaan kolonioiden hallinnasta ja vastakkain ovat brittiläiset, espanjalaiset ja marsilaiset. Peli itsessään on pystysuunnassa skrollaava shoot-em-up, mutta sitä voi pelata kavereiden kanssa samalta koneelta yhdessä jopa 4 ihmistä samaan aikaan. Lost Temple of Croatoa on pelin viimeisen tason taustamusiikki.
This Land & King of Pride Rock
Lion King /Leijonakuningas
Säv. Hans Zimmer
Sov. Timja Aunola
Vuonna 1994 julkaistu leijonakuningas on varmasti monelle 80- tai 90-luvun lapselle nostalginen ja rakas elokuva. Vaikka monet muistavat elokuvasta parhaiten sen hahmojen laulamat kappaleet, myös Hans Zimmerin taustamusiikissa on erinomaisia kappaleita. This Land soi, kun Simba kohtaa Mufasan haamun ja King of Pride Rock, jonka sanat ovat zulua, soi kun Simba näkee jälleen laumansa ja hänet kruunataan Jylhäkallion kuninkaaksi.
Kimi Wo Nosete
Laputa Castle in the Sky / Laputa – linna taivaalla
Säv. Joe Hisaishi
Sov. Pauli Marttinen
Studio Ghibli julkaisi Laputan vuonna 1986 ja se on ensimmäinen Ghibli-elokuva jossa alussa nähdään Totoron profiili, huolimatta siitä että Totoro tultaisiin julkaisemaan vasta kahden vuoden päästä. Hayao Miyazakin Laputa on voittanut monia palkintoja ja on edelleen Ghiblin suosituimpia elokuvia nettikyselyjenkim mukaan. Joe Hisaishin säveltämä Kimi Wo Nosete on elokuvan loppumusiikki, ja sen sanoitukset kertovat tiivistettynä kaipuusta.
Reincarnation
Ghost in the Shell
Säv. & San. Kenji Kawai
Sov. Pauli Marttinen
Elokuva Ghost in the Shell sijoittuu dystooppiseen tulevaisuuteen, jossa kyberneettisen teknologian kehitysaskelten myötä ihmiskehon osia voidaan parannella tai jopa korvata kyberneettisillä osilla. Yksi suurimmista edistysaskeleista on aivoihin internetyhteyden tuova kotelointi, kyberaivot. Päähenkilö Majuri Motoko Kusanagi joutui lapsena onnettomuuteen, jonka seurauksena hänen kehonsa on korvattu kokonaan kyberneettisellä proteesilla, ja ainoastaan hänen tietoisuutensa on jäljellä kyberaivojen sisällä.
Kappaleen kirjoittaja Kenji Kawai tavoitteli kappaleen Reincarnation sanoituksilla muinnaisten japanilaisten häälaulujen tunnelmia, lisäten sävellykseen elementtejä bulgarialaisen kansanmusiikin harmonioista. Tuloksena on yksi animemusiikin tunnistettavimmista teoksista.
Ezio’s Family
Assasin’s Creed II
Säv. Jesper Kyd
Sov. Pauli Marttinen
Assasin’s Creed -pelisarjassa seurataan assasiinien elämää eri aikakausilla, ja pelisarja onkin tunnettu siitä, että historialliset tapahtumat ja paikat on mallinnettu usein hyvinkin realistisesti. Pelisarjan toinen osa sijoittuu renessanssin ajan Italiaan. Jesper Kydin säveltämä kappale on pelin päähenkilön Ezio Auditore de Firenzen teema. Teemasta tuli niin suosittu, että siitä tuli käytännössä pelisarjan teema, ja se onkin kuultu jokaisessa myöhemmässä Assasin’s Creed -pelissä sekä myös jossain muissa Ubisoftin peleissä.
A Song of Storm and Fire
Tsubasa Chronicle
Säv. & San. Yuki Kajiura
Sov. Pauli Marttinen
Tsubasa: Reservoir Chronicle -sarjassa Clow -kuningaskunnan prinsessa Sakura on menettänyt muistinsa. Hän lähtee matkalle arkeologi Syaoranin kanssa löytääkseen Sakuran muistot, jotka ovat siroteltuina höyheninä ympäri eri maailmoja. He saavat avukseen Kuroganen ja Fai D. Flowrightin sekä pienen valkoisen eläimen nimeltä Mokona, joista kaikki auttavat matkassa. Clamp loi Tsubasa-sarjan siksi, että he halusivat tehdä sarjan joka yhdistäisi kaikkia heidän aiempia sarjojaan, ja siinä onkin useita tuttuja hahmoja aiemmista teoksista.
Kokoro No Kakera
Ni no kuni: Wrath of the White Witch
Säv. Joe Hisaishi
San. Mamiko Suzuki
Sov. Pauli Marttinen
Ni no Kuni -pelisarjan pelit ovat tunnettu ghiblimäisestä animaatiostaan ja musiikistaan. Eikä ihmekään, sillä Studio Ghibli oli mukana tuottamassa osan pelisarjan pelien animaatioista. Musiikit pelisarjan peleihin on tuottanut Joe Hisaishi, joka on tuottanut myös suuren osan Studio Ghiblin elokuvamusiikeista.
Deliver Us
The Prince of Egypt / Egyptin prinssi
Säv. Hans Zimmer
San. Stephen Schwartz
Sov. Pauli Marttinen
Solisteina: Maria Djakonowsky, Ninja Kotkalaakso
Faarao Ramses II on alistanut heprealaiset kansat orjikseen ja kohtelee heitä kaltoin. Deliver Us -kappaleen teemana onkin heprealaisten kansojen harras toive, että Jumala pelastaisi heidät tästä orjuudesta, johon heidät on alistettu. Triviatietona mainittakoon että Egyptin prinssi -elokuvaa ei saa esittää Egyptissä.